2 ay önce başladığım Academy 1/48 Mirage IIIR Fransız Hava Kuvvetlerine ait taktik keşif uçağının bitmiş hali:

//

Uçağın gövdesi 2 büyük parçadan oluşmakta. Birleştirmesi kolay olsa da özellikle burun kısmında çok büyük uyum sorunu vardı. Gövdenin ve burnun üst tarafında bu sorun burnun altına göre nispeten az olunca oraların tesviyesini rahatça yapabildim ama alt tarafa dokunmaktan çekindim zira fark sırf tesviyeyle kapanacak gibi değildi, zaten aşağıda kaldığı için pek göze batmıyor uçağın altını çevirip bakmayınca:

Uçak keşif uçağı olduğundan burnunun alt kısmında keşif amaçlı çeşitli kamera vs. ekipman taşımakta. Sorun şu ki Academy bunlara ait yerleri açmış ancak kapatmak üzere şeffaf parçaları makete dahil etmemiş. Eski maket zulamdan uydurduğum şeffaf parçalarla buraların bir çoğunu kendim kapatmaya çalıştım ve başarılı oldum. Ne var ki maketçi laneti daha plastik sahalara 15 sene sonra kesin dönüş yaptığım ilk maçta beni buldu; gövdeyi birleştirirken yapıştırıcının patlayıp gövde içine akarak dolması neticesinde sonradan eklediğim şeffaf parçaların birisi dışında tümü buğulanarak telef oldular. Üst resimde gövde birleşim yerlerindeki dalgalanmalar macun denemesi değil, patlayan yapıştırıcının kalıntıları….

Zaten 40 küsür parçadan oluşan maketi birleştirme aşamasında başka herhangi bir sorunla karşılamadım (daha ne olsun?!) ve modeli boyamaya hazırlandım. İlk önce makette kullanacağım renkleri belirlemesi dert oldu. Fransız uçağı olduğundanmıdır nedir, boya numaralarına ait kaynak çok az. Belçikalı ve Fransız 2 modelci arkadaşımın yardımları neticesinde bir de netten bulduğum Dassault’un Mirage serisiyle ilgili İtalyanca bir kitabı kaynak alarak FS numaralarını belirleyip İzmir HobbyTime’ın sattığı boya markalarına denk gelen numaraları da The Ultimate Model Paint Conversion Chart yardımıyla çözdükten sonra (soru kitapçığı gibi mubarek) Alsancak’a doğru dükkanın yolunu tuttum…. ama ilaç için aradığım numaralardan bir tanesini bile bulamadım! Numaraların 1 üstüydü 2 altıydı derken uçağın kamuflajında uydurabildiğim kadarıyla kullandığım Vallejo Model Color akrilikler şunlar:

  • 70893 US Dark Green // Koyu yeşil
  • 70992 Neutral Grey // Gri

Bu badireyi atlaktıktan sonra başladım boyamaya. Başladım başlamasına da şimdiye kadar enamele alışmış bünyede akrilik durmadı! Belçikalı arkadaşım bana ısrarla enameli bırakıp akrilik kullanmamı tavsiye edip aklımı çeldi. 2. elini aradığımı ama henüz airbrush alamadığımı, fırçayla boyayacağımı ikaz etmeme rağmen ısrar etti, vatandaş BUNU , BUNU ve daha bir çoğunu yapmış olduğundan saf anadolu delikanlısı olarak kandım ve emperyalistler bir kere daha galip gelmiş oldular! Şaka bir yana, akrilik boyayla ciddi anlamda cedelleştim. Ya çok incelttim boya aktı gitti bir yerlere toplandı, ya suyu beğenmedi leke yaptı veya boya kururken med cezir oldu – evet boyadığım yerlerden geri çekilip boşluk bıraktı resmen…? Al takke ver külah derken bazı yerlere belki 5 kat attım.

Memnunmuyum? Rezalet! Ama kabahatin boyada değil, inceltici, teknik veya (yassı) fırça başında olduğuna inanıyorum halen, daha doğrusu öyle umuyorum çünkü boyanın kalitesi ve renklerin tonu bence muhteşem ve kullanmaya devam etmek istiyorum, humbrol, testors vs. gitsin kumda oynasın.

Buraya kadar anlattığım hikayenin süresi yaklaşık 2 ay. Can sıkıntısı ve hırs neticesinde modeli kaldırıp atmadan ne yapıp edip bitirmek için kendimi gaza getireyim diye cuma günü ucuz tarafından hasegawa 1/72 Harrier gr mk3 aldım. Hem tezgahtakini temizlerim hem de İngiliz Hava Kuvvetleri Harrier’ının renkleri Mirage’la aynı olduğundan son bir deneme daha yapar bundan böyle fırçayla akrilik boya yapmaya devam edip etmeyeceğime karar veririm diye düşündüm. Bu gazla da geceyarısından sabahın körüne kadar oturdum yapabildiğim son düzeltmeleri yaptım ve dekalleri yapıştırma faslına geçtim. Fırçayla vernik atamadığım için parlamayı umursamadan çıkartmaları yapıştırdım ama niyeyse bazı dekallerde anlamadığım sorunlar oluştu:

Kanat üzerindeki hava frenine ait kırmızı çıkartmaya dikkat ederseniz üzerinde beyaz gri bozulmalar meydana geldiğini görebilirsiniz, bunların nedenini bulabilmiş değilim. İşin garibi bu sorun sadece 1 2 tane dekalde meydana geldi, beklenen parlama hariç diğer dekallerde bir arıza meydana gelmedi.

//

Öğrenmem gerekenler:

  • Tesviye ve macun işini ilerletmem lazım.
  • Boyama sırasındaki fırça izleri ve boyanın yapışmaması sorunu vallejo akrilik boyayı fırça ile attığımdan mı oldu, yoksa inceltici, oranı veya fırça seçiminde bir hata mı yaptım?
  • Fırçayla yeterince ince vernik atamadığımdan airbrush alana kadar çıkartmaların parlamasını verniksiz halledebilirmiyim?
  • Bazı dekallerde oluşan gri beyaz renkli bozulmalar nereden çıktı?

//

Sıradaysa RAF kamosuyla Hasegawa 1/72 Harrier GR Mk.3 var….

//

Bitmiş haliyle Mirage IIIR’nin resimleri:

//

İlgili Yazılar: